čtvrtek 15. září 2016

Zakládám vinici - mikrovinici I

Letos jsem si dal za úkol založit na mé nevelké zahradě mikrovinici.
Někde jsem četl, že zakládat by se mělo alespoň rok předtím, než Révu opravdu zasadím. V knížkách a v různých článcích píšou, jaká že skladba travin by se měla vyset. Vždy když hledám jak na to, tak všichni kopírují: "5 kg inkarnátu, 5 kg švédského jetele, 4 kg bílého jetele, 15 kg vojtěšky, 6 kg jílku italského a 8 kg hořčice žluté a bůhví kolik pelušky" a to všechno na 1 hektar.
Vždyť to je přece hrůza!
Možná tak u velkopěstitelů se zaobírají tím co všechno zasadí, jak to zorají hlubokou orbou. A pro ně je přece nesmysl, aby si něco takového přečetli v článcích určených pro amatéry, jako jsem já.
Co mě přijde jako smysluplná informace, je to, že půda se opravdu musí připravit a to dobře. A taky to, že pokud vím, že za pár let chci založit vinici, je dobré nasadit tam rostliny z čeledi Bobovitých, ty mají totiž tu super schopnost přeměnit vzdušný dusík na dusičnany využitelné pro obohacení půdy a o to jde!
Réva má ráda prokypřenou, nikoliv udusanou půdu. A vzhledem k tomu, že s révou je to na dlouhé lokte, než začne rodit. Tak to přece nejde jen tak, do nepřipravené hlíny píchnout pár sazenic a čekat, že to všechno nějak samo vyroste.
Já to celý rok odkládal na Srpen a ono už je Září.

Takže jak na to šel já:
Vytyčil jsem plochu, kde by moje mikro vinice mohla v budoucnu být.
Pozemek je lehoučce ukloněn k Jihu, takže jsem zvolil osvědčený Jiho-Severní směr řádků. Osvědčený proto, že když se kouknete na vinice třeba na Jihu Moravy, tak pokud nejsou terasovité, mají právě tento směr. No a hlavně, když je řádek tímto směrem, tak na sebe sazenice tolik navzájem nestíní a sluníčko je hezky rovnoměrně osvětluje celý den. Toto už mají vinohradníci vychytané.
Já si takto vytyčil 2 řádky ve sponu 2x1m. Rozuměj, ty 2 metry, to je rozestup mezi řádky a ten jeden metr, to je vzdálenost mezi sazenicemi v řádku. S tím jedním metrem si ještě nejsem tak moc jist, možná to bude míň, ale to se rozhodnu asi až na jaře :-)
Jak jsem na ten spon 2x1m přišel? Prošel jsem si pár vinic v okolí Znojma, Hustopeč, Mikulova a Valtic a četl jsem všeliká fóra. Taky jsem si koupil dobrou knížku "Pěstujeme révu vinnou" od Viléma Krause a "Réva vinná pro malopěstitele" od Pavla Pavlouška. Obě jsou super a dozvíte se tam skoro všechno. Takže třeba je tam zmíněno, že vzdálenost řádek od sebe má vliv na to, jak může být listová stěna vysoká. Takže pokud chci zatížit každý letorost více hrozny, potřebuji odpovídající listovou stěnu pro dostatečný příjem slunečního světla. No a z toho důvodu jsem použil vzdálenost řádků 2m, abych tu listovou stěnu mohl mít vysokou až 1,4m. Kdybych použil odřádkování třeba jen metr třicet a měl víc řádků na mé malé zahradě, tak by si už při 70cm listové stěny začali navzájem stínit a o tom to je!:-)

Teď k pracím, jedno odpoledne jsem si vyhradil na to abych budoucí mikro-viničku vytyčil, natáhl provázek mezi 2 kolíky, odměřil vzdálenost k plotu, mezi 2ma řádky a tak.

Celý budoucí řádek jsem po šířce 60cm obryl rýčem a z boku odsekal drny trávy a pýru.
Tak vznikl takový hliněný pás 10x0,6 metru. Následně jsem odryl první vrstvu, cca 20cm úrodné hlíny a házel na pravou stranu od díry. To samé ještě jednou, ale neryl jsem tak hluboko. Takže cca 35 cm jáma, všechno na pravo. Jeden by neřekl, jak se u toho člověk zapotí.
Věřím, že soused se musel náramně bavit, když viděl moji lopotu (a taky si možná myslí, že jsem blázen :-D ).

Další den večer jsem odryl dalších cca 25 cm hlíny a házel nalevo. To už ale nebyla hlína černá, ale spíš taková písčito-hlinitá neúrodná směs. A o to jde!



Révě člověk musí zajistit podmínky pro život na dobrých 25-30 let. A to je nějakých let.
Takže systém je prvních 30 cm úrodné hlíny na jednu stranu jámy a dalších 30 cm neúrodné na druhou stranu. Pak se dno jámy poháže kompostem, někdo tam dává třeba i Cererit, dolů se hodí hlína úrodná, pak zase kompost a nahoru ta neúrodná. A to se hezky nechá odležet až do jara. Když tam vyroste plevel, tak vyškubat. Plánuji udržovat vršek kyprý, někde na fórech jsem našel tip používat na to rycí vidle, je to prý jednoduché a rychlé, tak jsem zvědav :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat