pátek 21. dubna 2017

Zakládám mikrovinici IV - stavba drátěnky

Minule jsem skončil nákupem sazenic.
Pro sazenice je potřeba vyhloubit jámu hlubokou cca 30-40 cm. Zastřihnout sazenici kořínky na délku dlaně a sazenici v jámě umístit našikmo k vodícím tyčkám (třeba roxorům). Je dobré si rozvrhnout, kde přesně budou opěrné sloupky drátěnky a jednotlivé roxory.

Já si udělal super nákres celé své drátěnky:


drátěnka na révu - jak na to!


Materiál na drátěnku jsem nakoupil v EIKA v Brně:

Název délka množství  cena/ks,kg   cena celkem 
Vin. Sloupek vinohr. SK 2,7 m 4        248,8 Kč              995,4 Kč
Vin. Sloupek vinohr. NOVUM 2,5 m 2        169,0 Kč              338,0 Kč
Kryty sazenic - tubus 80x80mm 0,58 m 20          10,4 Kč              208,4 Kč
Řetěz poz. Pr. 3 0,25 m 20          12,0 Kč              239,6 Kč
Kotva ocelová - 4          95,2 Kč              380,6 Kč
GRIPPLE spojka - 20          23,9 Kč              478,0 Kč
spona fixační k opěr tyč. - 20            1,3 Kč                26,6 Kč
roxory pr. 6mm 1,3 m 20            6,5 Kč              130,7 Kč
drát poz., pr. 2,24mm 203 m 6,3 kg          36,2 Kč              227,8 Kč
drát poz., pr. 3,15mm 80 m 4,9 kg          36,2 Kč              177,2 Kč
Total           3 202,1 Kč

 

Co jsem zapoměl, nebo co neměli jsem pak ještě dokoupil v E-shopu Oslavan:

Název délka množství  cena/ks,kg   cena celkem 
Vyvazovací drátky v papíru 0,1 m 1000        0,028 Kč                28,0 Kč
Gripple Twister - 20            3,0 Kč                60,0 Kč
DRAHTHAKEN - 20            1,3 Kč                26,0 Kč
spona fixační k opěr tyč. - 20            2,3 Kč                46,0 Kč
Čtvercová koncovka na sloupek 0,085 m 4          17,0 Kč                68,0 Kč
REBSTAR - pro upevnění tažňů 20            1,9 Kč                38,0 Kč
Total              266,0 Kč

Celkem

Jak vidíte výše, stavba mě přišla na cca 3500 kč + 700 kč za sazenice.
Finančně se rozhodně vyplatí udělat jeden delší řádek, než několik kratších.

Co se týče drátu, tak je zajímavé, že v Eice vůbec netušili kolik kg váží 1metr drátu. Je dobré se na to připravit. 1m drátu 2,24mm váží 0,031kg a 1m drátu 3,15mm váží 0,061kg. Já chtěl drát původně slabší, nikoliv pozinkovaný, ale aluzinkový. Jenže ouha, v Eice měli Aluzinkový pouze po 25kg baleních a to bych vážně nespotřeboval - na jedno balení vychází přes kilometr drátu.
Proto jsem vzal větší průřez v Pozinku, drátěnka musí něco vydržet.

Něco jsem ještě nepoužil, nenatahal jsem dvojdrátí - takže další drát mám uložen na příští roky, stejně tak řetězy a čtvercovou koncovku. Vyvazovací drátky mám do zásoby, stejně jako příchytky tažňů.


spojení pomocí spojek Gripple bez kleští

Několik tipů pro samotnou stavbu:

  • Má smysl napřed vyměřit a postavit drátěnku a až pak zasadit sazenice. Nestane se Vám, že nějakou nechtěně ušlápnete a navíc máte víc prostoru pro manipulaci. 
stavba drátěnky pro révu - vyměřování

  • Na přitlučení opěrných tyček je dobré vzít si žebřík - dvoják a zatloukat je přes pevné prkno pořádným kladivem.

  • Pokud chcete ušetřit pár korun za spony, které fixují roxory k drátu, tak to nedělejte. Spony se vážně vyplatí, na roxory totiž budete později dávat ochrany sazenic. A jakmile sazenice vyrostou, zase je budete dávat pryč a bez odstranění fixace k drátu se to neobejde. Práce se sponami je jednoduchá.
Spona na fixování roxorů


  • Nepoužil jsem ocelové lanko na připevnění kotvy ke krajním tyčím, použil jsem normální drát 3,15mm a je to vpohodě :-)

  • Spojky GRIPPLE jsou super a práce s nimi parádní. Za tu cenu stojí, fakt!
ukončení drátěnky spojkami GRIPPLE

  • Zajímavá informace je, že všude ke spojkám GRIPPLE nabízejí kleště za několik tisíc. Kleště nejsou potřeba, jen je s nimi jednodušší dráty utahovat. Jinak to jde i rukou. Později jsem přikoupil i Gripple twister na ochranu konců drátů, ať se o to někdo nepořeže (a vypadá to líp).


Nakonec fotka, jak se mi to povedlo ;-)


Jak postavit drátěnku na révu vinnou


drátěnka na révu vinnou - pohled z boku












15 komentářů:

  1. Díky autorovi za skvělý a vyčerpávající článek. Loni na podzim jsem zasadil deset sazenic a to ta tak, jako bych o tom příspěvku věděl, takže nyní nakoupím podle seznamu, pouze s tím rozdílem, že mám jedonořadou "vinici", Ještě by mě zajímalo jak postupovat při napínání a jak dosáhnout toho, aby napínací kotvené dráty z konce a středu sloupku se tak pěkně setkaly u terénu. Ještě k čemu jsou řetězy a roxory (k sazenicím?)
    Asi mi hodně materiáku zbude :-). Jinak asi je to fakt lepší nejdřív udělat drádtěnku, ale už je to v zemi. Ještě jednou díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za komentář, jsem rád, že článek pomáhá.
    Roxory, příp. laminátové tyče se dávají k sazenicím. Aby po nich mohly šplhat nové, zelené výhony. Ty potřebují oporu, jinak by hrozilo, že se vylomí. Réva má tendenci se sama přichytávat pomocí "úponků", ale musí mít na co.
    Řetězy budete potřebovat až později, když se tahá "dvojdrátí". Ono je totiž potřeba dvojdrátí během roku povolovat a utahovat. A těmi řetězy se to dělá jednoduše. Napínání jsem dělal napřed rukou a pak dotažení kombinačkami. Dělají se i Gripple kleště, ale jsou dost drahé.

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím všechny vinné nadšence a přidávám názor, že u tak malého počtu keřů je možná zbytečné stavět opěrnou konstrukci a já bych spíše volil akátové kůly a řez na hlavu (pěkně po staru:-)
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  4. O akátových kůlech jsem také uvažoval. Do té doby než jsem si spočítal, kolik mi to zabere času.. Musel bych je někde sehnat - to je ta jednodužší část, u nás roste nedaleko spoustu akátů na železničním náspu. Zakrátit na míru, zbavit kůry, opálit konce co půjdou do země, nakoupit háčky na vedení drátů a ty zatlouct. Navrtat kotvící dráty, příp. na ně udělat zářezy. Spočítal jsem si časovou náročnost a prostě se mi to nevyplatí..
    Co se týká vedení na hlavu, tak to mi přijde překonané. Má smysl v prudkých kopcích a terasách. V místech, kde je průvan a nehrozí, že rostliny zarostou trávou. Dobrým příkladem je třeba Rajská vinice ve Znojmě - https://jaknarevu.blogspot.cz/2016/10/rajska-vinice-znojmo.html Ale co se týká zahrad, polí atp. tak při vedení na hlavu jsou rostliny mnohem náchylnější k chorobám. A údržba během roku je také náročnější. Takže za mě, na hlavu ne :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím, díky za za skvělé stránky. Něco takového nosím v hlavě už delší dobu, takže skvělá inspirace na realizaci. O víkendu jsem vykopal 17m dlouhý řádek půl nalevo, půl napravo. Během následujícího měsíce bych rád sehnal materiál na drátěnku. sloupky, spojky a drobný materiál je celkem ok, ale kolik bude ideální sehnat drátů? nechci kupovat kilometráž na sklad kterou nevyužiji. Jinak buduji mikrovinici v lokalitě Čerčany, ve výšce 350m tak se uvidí. Budu rád případně i za nějaký typ kderý zde nezazněl. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsme kousek od Vás- v Sázavě. Můžu se zeptat, jaké odrůdy jste do podmínek pořídil a jak se jim daří?

      Vymazat
  6. Na 17 m řádek by Vám mělo stačit 36m drátu 3,15, pokud ho budete používat i jako kotvící, tak bych vzal celkem 50m drátu 3,15. Ten použijete na dvojdrátí a na zmíněné kotvy ke sloupkům nakonci. Slabšího drátu 2,24mm vezměte 105m (počítám, že budete mít 3 posuvná dvojdrátí). Na jedno dvojdrátí to vychází na 35m drátu.

    Janek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě je lepší použít Aluzinkový drát - pak by Vám stačil menší průřez, ale ten jsem všude viděl jen po 25 metrech (tedy kilometráž...)

      Vymazat
    2. Díky za odezvu, konzultace se hodí. Pokud bych sehnal metráž drátu AlZn uvgažoval jsem o 1,8mm (dvojdrát) a 2,2mm (vypínací). Ano plánuji 3 dvojdrátí. Zkusil jsem si udělat tabulku s materiálem co bude potřeba. Dala by se vám nějak poslat ke konzultaci? Mezi zemní kotvu a sloupek jsem objevil tohle http://eshop.oslavan.cz/gpak3-lanko-3mm45m , pak by asi nebyl potřeba drát na kotvení.

      Vymazat
    3. Koukám, že jsem přehlédl Váš komentář a ještě udělal chybu. AlZn drát se prodává nikoliv po 25 metrech, ale po 25 kilech! Za překlep se omlouvám. Lanko Gpak3, které zmiňujete je samozřejmě super :-) Ale pak počítejte, že za 2 takováto lanka dáte stejně jako za 200m drátu 2,24. Pokud potřebujte něco konzultovat, klidně to sem dejte :-)

      Vymazat
  7. Zdravím, díky. podařilo se mi sehnat ALZN z EIKY, aniž bych musel brát celé klubo. Byli ochotní a super jednání. Materiál mám už od konce listopadu doma. Teď to jen postavit. Ještě uvažuji o odrůdě Solaris (původně jsem chtěl Hibernal)má zajímavé parametry na těch mích 350mnm. Nemáte s ní nějaké zkušenosti?

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den, Solaris plánuji nasadit najaře spolu s rozšířením Hibernalu, z kterého jsem zatím nadšený. Určitě si myslím, že se Solarisem neuděláte chybu.

    OdpovědětVymazat
  9. Zdravím. Jsem nadšená z Vašich stránek a toho, že jsem konečně našla nějaký opravdu praktický návod pro začátečníka. Super inspirace. My jsme v lokalitě Sázava, cca 350 m.n.m. Buduji mikrovinici na zahradě- zatím mám 4 hlavy odrůdy Dornfelder (ale uvažuji o rozšíření) - kupovali jsme je před 3-4 lety jako 5 leté, ale jsou to zatím takové chudáčci, kteří se neustále přesazují...takže jsme vlastně pořád na začátku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za zprávu. Vždy potěší, když se dozvím, že někomu stránky pomůžou. Brzy tu přidám další článek (jen si na to najít čas!..)

      Vymazat
  10. Já postavil podle tohoto návodu v roce 2019 7metrovou vinici bez stredového sloupku a zatím to drží. Mám tam 5 hlav. Dvě odrůdy jsou ale bujně rostoucía utlačují ty ostatní. Letos buddu budovat 9metrový. Víno zasadím od sebe více jak metr. At má trochu prostoru. 90 cm je podle mé zkušenosti krátká vzdálenost,.

    OdpovědětVymazat