úterý 19. února 2019

Ohlédnutí za rokem 2018

Když jsem tento, opravdu krásný, víkend vtrhl na zahradu, byla to radost. Mikrovinici jsem ostříhal možná až příliš rychle. Stejně tak staré keře u kamaráda. Takže pro letošek - ostříháno! :-)

Réva vinná - odrůda Bianca
Bianca 7.8.2018
Vraťme se však spolu do léta 2018, kdy byla první malá úroda z mikrovinice. Na keřích jsem nechal jen opravdu minimum hroznů, aby se keře nevysilovali a abych ochutnal jednotlivé odrůdy. Konkrétně na každý silnější prut jsem nechat 1 hrozen. Pokud letorost nebyl pořádně narostlý, hrozny jsem odstranil všechny. Ne, není to škoda, pokud bych keře v těchto prvních, důležitých letech neredukoval, tak by se enormě vysílili hned první úrodou a ani by nemuseli přežít zimu.

Mikrovinice s hrozny 14.8.2018

Jedna z prvních zralých se ukázal Krystal, Bianca, Phoenix, ale také Sevar a Early Seedless.

Hrozny Sevar, Early Seedless, Krystal, Bianca, Phoenix
Žlutý talíř - Sevar, Early Seedless; Fialový - Krystal; Modrý - Bianca; Zelený - Phoenix.
Ochutnával jsem 6.8.2018. U Bianky šlo poznat, že jde o starší rostlinu, hrozny měla největší a velmi chutné.
Krystal mám na 2 stanovištích, vedený na tažeň a v kordonu. V kordonu se mu moc nechtělo a neurodil nic, na tažni jsem pak musel hodně redukovat, nasadil hodně hroznů.
Nejaromatičtějším pak byl jednoznačně Sevar. Na což později přišli i mravenci, šli po Sevaru jak diví a většinu toho mála mi zlikvidovali. Později se přidali i vosy.
Early seedles dozrál také mezi prvními, chuťově výborný a hlavně bezsemenný.
Savilon zrající koncem Srpna mě moc nenadchnul, Mery má úžasnou žlutou barvu i skvělou chuť.
Réva vinná - Mery

A koncem Srpna začal být fantastický i Hibernal. Malverina mi loni moc nenarostla, takže zatím nevím co dodat.
Réva vinná - Hibernal

Z Hibernalu se mi pak povedlo udělat prvotřídní burčák, něco tak fantastického jsem ještě nepil. Ta odrůda má obrovský potenciál. Udělal jsem i trošku vína, ale ta aromatičnost je vražedná. Hibernal potřebuje očividně čas.
burčák z Hibernalu

Skvělou zkušenost jsem loni při sklizni zaznamenal s lisem. Pořídil jsem celonerezový s hydrulickou panenkou a paráda. Práce s ním je jedna radost. Jde o tento typ:
https://www.kobras.cz/katalog/p/elektricke-drtice/lis-na-ovoce-hydraulic-18l/

Nerezový lis - lisování hroznů

Doporučuji přikoupit i textilní vložku, mají ji vymakanou a také pak někde v železářství 3/4 palcový kohoutek s vývodem na hadičku. Tou pak stáčíte rovnou do demižonu :-)

Hrozny z Bianky 2018

Na závěr pár fotek od kamaráda, kde jsme sbírali a lisovali Mueller, Vavřince a Frankovku.
Mueller, Svatovavřinecké

Frankovka

Svatovavřinecké



A také pokračování budování. Napodzim jsme si půjčili minibagr a v místní lokalitě vybagrovali dva 20ti metrové řádky v hrozném kopci. Můžu jedině doporučit, minibagr Vám půjčí rovnou na přívěsu a práce je s tím jedna radost.

minibagr

Příprava vinice.

Za sobotu bylo hotovo a nám nezbývá než teď najaře osázet :-)




Hodně štěstí i ve vašem snažení ;-)


5 komentářů:

  1. Dobrý den,
    chtěl bych se Vás zeptat na zkušenosti s Hibernalem. Píšete, že jste koncem srpna už lisoval, což mě dost překvapilo :) Uvádí se, že dozrává v první polovině října, jakou jste měl v srpnu cukernatost? Také začínám, teď na jaro mám objednaných 50 sazenic Solarisu, který beru jako sázku na jistotu, co se dozrání týče. Ale láká mě právě i ten Hibernal, ale váhám, jestli by u nás dozrál. Zakládám v SV Čechách, kousek od Náchoda, 390 m.n.m., jižní svah. Doporučil by jste ho? :)
    Předem děkuju za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, Hibernal jsem sbíral a lisoval 4.9.2018, cukernatost moštu 20,5 stupňů. Sbíral jsem s ohledem na to, že počasí se mělo výrazně zkazit - násl. 2 týdny pršelo. Když jsem 18.9. sbíral u kamaráda Frankovku, hrozny byly ve špatném stavu, hodně nahnilých, takže jsem udělal dobře. Upřímě jsem se trošku bál, že mi Hibernal nestihne dozrát, ale velmi příjemně mě překvapil :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak Bianku,kterou mám u jižní zdi jsem lisoval 7.8.2018, cukernatost 20 stupňů, hodně mi ji napadali vosy. Takže rozdíl mezi Biankou a Hibernalem cca měsíc.

    OdpovědětVymazat
  4. Ta první fotka je skvělá, to bych skoro ani nevěřil, že je to v Česku. Hotové středomoří. K jakému typu vína byste přiřadil Sevar? Taky mě tato odrůda zaujala, ale spíš se doporučuje C. Cortis.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, to je má jižní zeď na dvoře, díky za chválu :-) CO se týká odrůdy Sevar, v literatuře (Bio odrůdy révy vinné - Pavel Pavloušek) Je uvedeno, že v chuti a vůni se v Sevaru prolínají maliny, ostružiny, borůvky, jahody, rybíz , ale také tóny ovocné a květinové. U Cabernet Cortis je pak psáno, že dává vzniknout vínům Merloto-Cabernetového typu.- - opět lesní ovoce, ale někdy také zelené tóny. Abych pravdu řekl, já zde rozdíl v popisu výše moc nevidím. Kde ale vidím velký rozdíl je, že Sevar vznikl šlechtěním Seyve Villard 12358 F1 x Svatovavřinecké F1 a Cabernet Cortis šlechtěním Cabernet Sauvignon x Solaris. Myslím, že z rodičů je pak chuť odhadnutelná :-) Cabernet Cortis má ale papírově větší odolnost - v příštích dnech jej budu sázet u kamaráda, tak v příštích letech budu moci porovnat.

    OdpovědětVymazat